Eksperymentujemy na lekcjach chemii

„Życie to nie oddychanie, to działanie” – pisał już w XVIII w. francuski myśliciel Jan Jakub Rousseau. Za mądrością filozofów stoją dziś nowoczesne technologie, które udowadniają, że nasze mózgi najbardziej lubią, jak coś się dzieje. Kąpią się wtedy w hormonach szczęścia i uczą się jak opętane. Bo nikogo nie da się nauczyć na siłę.

Czasem nie potrzeba nadzwyczajnych urządzeń i trudno dostępnych substancji, by zaczarować naszych uczniów i pokazać im na lekcjach chemii – magię. Uczniowie klasy 7 przy zastosowaniu techniki małej skali wykonują na lekcjach proste doświadczenia. Eksperymenty są bezpieczne, ponieważ wykorzystuje się do nich niewielkie ilości substancji, a ponadto zmniejsza się czas jego przeprowadzenia. Technika zmniejszonej skali pozwala na nowoczesne i przyjazne podejście do doświadczalnej strony nauczania przedmiotów przyrodniczych. W tym roku szkolnym przeprowadziliśmy doświadczenia na badanie gęstości substancji i wyczarowaliśmy tęcze w probówce. Udało nam się także rozdzielić substancje w mieszaninach poprzez wykonanie destylacji, sączenia i odparowywania. Wiedzę teoretyczną utrwalamy poprzez działanie, a nauka staje się przygodą.