mLegitymacja

mLegitymacja

Nasza szkoła przystąpiła do projektu mLegitymacja. mLegitymacja to legitymacja szkolna w telefonie będąca częścią aplikacji mObywatel. Jest bezpiecznym, nowoczesnym i bezpłatnym narzędziem, które – identycznie jak papierowa legitymacja – poświadcza uprawnienia uczniów do ulgowych przejazdów kolejowych, czy autobusowych.

W tym mobilnym dokumencie zapisane są wszystkie dane, które można znaleźć w papierowej legitymacji: imię i nazwisko ucznia, numer legitymacji, datę wydania, termin ważności, status użytkownika (uczeń), datę urodzenia, PESEL, nazwę i adres szkoły.

Uczniowie mogą korzystać z mLegitymacji w tych samych sytuacjach, w których obecnie korzystają z „tradycyjnych” dokumentów: podczas kontroli biletów, przy zakupie biletów do kina, przy potwierdzeniu wieku dziecka itp. 

Mobilną legitymację może otrzymać każdy uczeń, któremu wcześniej wydano tradycyjną wersję dokumentu. Okres ważności mLegitymacji jest taki sam jak okres ważności wydanej wcześniej wersji papierowej. W przypadku utraty ważności „tradycyjnej” legitymacji, mobilna wersja będzie unieważniana. Unieważnienie będzie mogło być dokonane przez szkołę także w przypadku utraty mLegitymacji na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana (mLegitymacja jest przypisana do konkretnego urządzenia – w momencie zgubienia lub kradzieży telefonu należy natychmiastowo poinformować osoby odpowiedzialne za wydawanie mLegitymacji). 

Wydawanie/Uruchomienie mLegitymacji

Aby uruchomić mLegitymację należy:

  1. Złożyć wniosek do dyrektora szkoły o wydanie mLegitymacji. Wniosek można pobrać tutaj
  2. Wysłać na adres sekretariatu (dyrektor@spjarantowice.edu.pl) jako załącznik zdjęcie legitymacyjne w formacie JPG lub JPEG w rozmiarze do 5 MB, podpisane w nazwie pliku imieniem i nazwiskiem ucznia oraz klasą (zdjęcie będzie przechowywane przez 14 dni, do momentu wygenerowania mLegitymacji. Po tym czasie zostanie usunięte)
  3. Pobrać Aplikację mObywatel, potwierdzić regulamin.
  4. Po otrzymaniu ze szkoły kodu aktywacyjnego uruchomić System na urządzeniu. 

Generator zdjęć do mLegitymacji wykorzystuje technologię sztucznej inteligencji i w przykładny sposób przekształci Twoje zdjęcia zrobione smartfonem, w fotografie spełniające wszystkie wymogi mLegitymacji.

 Twoim zadaniem jest przygotowanie zdjęcia, które może zrobić koleżanka/kolega lub członek Twojej rodziny. Przez cały proces przygotowywania zdjęcia możesz przejść z poziomu twojego smartfona – wystarczy, że klikniesz w link i wejdziesz na stronę Kreatora, który poprowadzi Cię krok po kroku. Następnie, oprogramowanie w kilka sekund przerobi twoją fotografię, usuwając z niej tło, poprawiając oświetlenie i odpowiednio przycinając. W rezultacie otrzymasz gotową do wysłania fotografię do mLegitymacji, która spełnia wszystkie oficjalne kryteria.

 

Podczas wykonywania zdjęcia pamiętaj o następujących zasadach:

  1.   Patrz prosto w obiektyw i nie przechylaj głowy na boki.
  2.   Stój wyprostowany.
  3.   Zadbaj o to, by na twojej twarzy nie było żadnych cieni – dobrym miejscem może być ściana na przeciwko okna.
  4.   Miej zamknięte usta.

 

Możesz wgrać tyle zdjęć, ile tylko chcesz, a potem wybrać najkorzystniejszą wersję. 

Link do Kreatora znajdziesz tutaj: https://passport-photo.online/pl/zdjecie-do-mlegitymacji

Postępuj z instrukcjami dostępnymi na stronie.

Aplikacja mObywatel

mLegitymację należy dodać na własnym urządzeniu w aplikacji mObywatel wydanej przez Ministerstwo Cyfryzacji.

Link do oficjalnego źródła aplikacji mObywatel:  https://www.gov.pl/web/mobywatel/pobierz-aplikacje1

Regulamin usługi mLegitymacja szkolna: 

https://www.mobywatel.gov.pl/mobywatel.android.mlegitymacjaszkolna.regulamin.2.1.0.pdf

Informacje o usłudze mLegitymacja:

https://mc.bip.gov.pl/publiczna-aplikacja-mobilna/informacje-o-publicznej-aplikacji-mobilnej.html

 

Unieważnienie mLegitymacji

mLegitymacja jest unieważniana w trakcie roku szkolnego:

  • na wniosek rodziców ucznia (opiekuna prawnego), w szczególności w przypadku utraty mLegitymacji szkolnej na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym przechowywana była mLegitymacja szkolna;
  • z urzędu w przypadku utraty ważności wydanej uczniowi legitymacji szkolnej albo e-legitymacji szkolnej bądź przejścia ucznia do innej szkoły (§ 24 ust. 4a rozporządzenia MEN z 26 kwietnia 2018 r.).

 

Jak zweryfikować mLegitymację szkolną?

Weryfikacja wizualna

 

Proces potwierdzenia ważności mLegitymacji szkolnej może być dokonany na podstawie następujących działań:

Okazanie dokumentu na ekranie urządzenia mobilnego (weryfikacja wizualna tak jak tradycyjnej legitymacji szkolnej).

Prezentowany dokument posiada takie zabezpieczenia jak:

  1. Hologram – kolor hologramu zmienia się przy poruszaniu telefonem
  2. Element dynamiczny – flaga na ekranie telefonu faluje
  3. Data wydania legitymacji
  4. Termin ważności legitymacji – oznaczenie czy legitymacja jest ważna (kolor zielony) czy nieważna (kolor czerwony)
  5. Czas okazania w formacie DD-MM-RRRR oraz czas podany co do sekundy
  6. Powtarzający się wzór tła

Wszystkie powyższe elementy można sprawdzić jedynie poprzez weryfikację wizualną, bez konieczności wykonywania dodatkowych akcji w telefonie.